1889 - 1950
Знаменитого танцівника Вацлава Ніжинського вважають засновником чоловічого танцю
ХХ ст. Завдяки незвичайній пластиці та здатності "зависати" в повітрі під час стрибка його називали "богом танцю" і людиною, яка подолала гравітацію. Першу половину свого життя він провів на сцені, залишаючись протягом 10 років найяскравішою зіркою балету, а останні 30 років провів у психіатричних лікарнях, втративши інтерес до всього, що колись було сенсом його життя. Його доля стала ще одним підтвердженням істини:
геній і божевілля йдуть пліч-о-пліч…
Його талант беззаперечний – візитівкою пластичного юнака були високі стрибки: він стрибав вище за всіх у своєму балетному класі й зависав у верхній точці, немов левітував над підлогою.
На запрошення Сергія Дягілєва Ніжинський брав участь
у "Російських сезонах" 1909–1910 (головні ролі у виставах М. Фокіна
"Павільйон Арміди", "Єгипетські ночі", "Шопеніана").
Він був партнером М. Кшесинської, О. Преображенської,
А. Павлової, Т. Карсавіної, О. Спесивцевої.
Вацлав Ніжинський
та Тамара Карсавіна, "Шопеніана", 1908
Його називали новатором та експериментатором, хоча ці нововведення не завжди розуміла та приймала публіка.
У 1911 р. Ніжинського зі скандалом звільнили з Маріїнського театру після того, як він з'явився в надто відвертому костюмі у виставі "Жизель". Імператриці Марії Федорівні його зовнішній вигляд здався непристойним (до нього ніхто не виходив на сцену в трико).
І Вацлава вигнали.
Вацлав Ніжинський та Тамара Карсавіна, "Жизель", 1910
Після цього він став постійним членом трупи С. Дягілєва (до 1913), танцював у постановках М. Фокіна ("Карнавал", "Петрушка", "Шахерезада" та ін.).
Залишився жити за кордоном.
У 1913 р. під час гастролей у Південній Америці (в Буенос-Айресі) Вацлав Ніжинський одружився з угорською балериною Ромоною Пульськи. Це призвело до розриву відносин між танцівником і Дягілєвим, який прагнув повного контролю над життям свого фаворита і дуже ревно ставився до всіх, хто претендував на його прихильність
і відволікав від роботи. В результаті Ніжинський був змушений покинути трупу Дягілєва. І це стало для нього "початком кінця".
Після такого удару Ніжинський начебто заново намагався знайти себе. Його запросили очолити балет у паризькій "Гранд-опера". Вацлаву запропонували величезні гонорари з однією умовою: він виходитиме на сцену 20 разів на рік. Але, ознайомившись із репертуаром театру, він відкинув цю пропозицію.
У 1914 р. Ніжинський з дружиною та новонародженою дочкою вирушили до Петербурга,
але в дорозі їх застала Перша світова війна, і на початок 1916 р. вони були змушені залишатися у Будапешті.
Після цього він відновив контракт із Дягілєвим та гастролював із "Російським балетом"
у Північній та Південній Америці. У 1917 р. танцівник вирішив залишити театр і оселився з сім'єю у Швейцарії. Востаннє він вийшов на сцену 1919 р.
Ніжинський вражав глядачів експресивністю виконання,
технікою танцю, зокрема феноменально високим стрибком, акторською майстерністю, художньою довершеністю образів героїв, подекуди з еротичним забарвленням.
Усього за десять років сценічного життя Вацлав Ніжинський збагатив мистецтво балету незліченними знахідками,
які змінили академічні канони.